důležitá, ale asi spíš bych se tak přikláněla ke zdravotnictví RV. Objevují se však i opačné názory, jedna ze zdravotních sester si stěžovala na nepoměr zdravotnických a pedagogických kurzů ale bohužel to vzdělávání není až tak zaměřené, na tu výchovnou část hlídají dětem Náměstí Republiky spíš bych řekla, že procent je zaměřeno na prevence úrazů, onemocnění horních cest dýchacích, výživu, a těch je té výchovy, no, ale hlídání dětí Náměstí Republiky bývá to zajímavé, protože tam pozvou třeba psychology, takže pokud oni mají nějakou tu kauzuistiku a vykládají nám tam ty případy z ordinace, tak to my úplně hltáme RV. Názory na používané metodiky práce se liší. Na jednu stranu se jedná o metodiky dlouhodobě vypracovávané, na nichž se podílely generace zdravotních sester, lékařů a psychologů, což popisuje jedna z respondentek následovně programy byly vždycky opravdu velmi dobře propracované, takže v tom změnu nevidím, to, jak si to ty sestřičky předávají, takže ta Náměstí Republiky výchovná práce je s dětmi opravdu na vysoké úrovni a my si myslíme, že v tom nebudeme mít velkou konkurenci v Evropě a rozhodně ani ne potom, co vznikají různé ty hlídací agentury a oni se ohání, že tam mají vyczovatelky, ale toto jsou opravdu propracované metodiky vychází z dětské vývojové psychologie, ale samozřejmě formou hry, že tam mají naplánovaný nějaký programy, ano mají je naplánovaný, ale Hlavní nádraží přistupují k nim velmi individuálně. Dřív když bylo tolik dětí, tak se opravdu jelo podle programu, ale nebyl tak ten individuální
přístup, dneska těch dětí y místnosti je mnohem méně a ty jesle měly tenkrát prakticky dvojnásobnou kapacitu RV. Na stranu druhou vývoj v Florenc této oblasti se od let trochu zpomalil, minimálně vtom, že ty oficiální metodiky a postupy nejsou aktualizovány a přizpůsobovány současným Náměstí Republiky hlídáme dítěti požadavkům. Na toto v rozhovoru upozornila jedna z respondentek prakticky nebyly vydány žádné metodiky nebo něco takovýho pro práci tady s těma dětma, nic novýho. Jo jako ty děti jsou jinačí, než bývaly před těma rokama, kdy ty metodiky byly, já nevím, ty poslední byly vydané někdy v letech, takže jako tam nastaly u těch dětí změny, je to dneska jinačí, než bylo v těch letech. Teď řekněte dětem básničku, kterou máte v těch metodických listech o sporáčku nebo o valše, tak ty děti neví, o co jde, mají automatickou pračku a myčku, to si dělám srandu. V tomhle směru se nic moc jako nevyvíjí v těch metodikách. Rl V. Ve sledovaných soukromých zařízeních je vyšší poměr pedagogicky vzdělaných pracovníků, nicméně na odděleních pro děti mladší pracuje obvykle alespoň jedna osoba se zdravotnickým Můstek vzděláním Mám jednu zdravotní sestru a dvě učitelky a potom mám externistky na jazyky, flétny RS. Pouze v jednom soukromém zařízení není přítomen nikdo ze zdravotníků. Z přítomnosti zdravotnického personálu můžeme vyvodit, že charakter zdravotnické stránky péče o nej soukromých mateřských škol Praha 1 Náměstí Republiky